Tuesday 17 July 2012

Mulanya Di Sini...Ku Kenali Dirimu


Diam tak diam....sudah masuk 7 bulan aku bergelar guru prasekolah...7 bulan yang penuh dengan cabaran hebat demi mendidik anak-anak yang tersayang...semakin hari semakin aku mengenal hati budi mereka...sehari tak jumpa, rasa macam seminggu, kalau seminggu tak jumpa rasa macam sebulan, kalau sebulan tak jumpa apatah lagi...hati bagaikan sudah sebati menjadi satu...naluri ini semakin kuat dan kasih sayang yang tercipta bagaikan si ibu dengan anaknya...aku terlalu sayangkan mereka...


Menjaga 23 orang kesemuanya bersendirian bukanlah satu tugas mudah lebih-lebih belum ada pembantu bersama...kalau hendak difikirkan urusan diri sendiri mereka masih belum mampu untuk lakukan dengan baik...tapi berkat kesabaran, semuanya dapat dididik sedikit demi sedikit walaupun kadangkala diri ini sangat keletihan...mujurlah ramai rakan-rakan guru dan sesiapa sahaja di sekolah itu yang sudi menghulurkan bantuan dan sokongan sepanjang aku di sekolah...sangat terharu...apa yang penting niat dan keikhlasan kita untuk memberikan apa yang sepatutnya menjadi hak anak-anak ini...


Setiap kanak-kanak ni memang lain-lain sifatnya...ada yang panas baran, ada yang kuat mengadu...ada yang suka bergaduh...ada yang suka mendengki kawan....ada pulak yang menjadi mangsa keadaan...tapi tak kurang juga ada yang terlalu pendiam...takut-takut dalam kelas...baik...pandai berdikari...dan suka menolong rakan dan cikgunya....pucuk pangkal aku sebagai guru perlu memahami satu per satu sikap mereka supaya mudah untuk aku membentuknya menjadi lebih baik...


Tawa dan tangisan sudah menjadi permainan hidupku...adakalanya kita perlu untuk menangis bagi mengurangkan segala permasalahan yang tidak dapat kita kongsikan dengan orang lain...tapi bila melihat kerenah dan sikap anak-anakku, semuanya jadi terubat...kadangkala aku tergelak sendirian...memanglah adat kanak-kanak ini selalunya akan membuat kita marah tapi sebenarnya lebih banyak senyuman yang boleh terukir bila kita bersama mereka...tenang dan tenteram...


Bila nak marah kadang-kadang terus tak jadi...aku memang cepat kesian...dan kalau marahpun akan menyesal selepas tu takut anak-anakku bencikanku....haha...tapi yang penting aku marah sebab nak bentuk diri mereka...bukannya suka-suka...aku akan mencuba yang terbaik untuk mereka...inilah janjiku dalam diri ini...selangkah aku ke sekolah, sejuta ilmu inginku berikan kepada anak-anak muridku....


semoga mereka akan menjadi insan yang berguna kepada ibu bapa, agama, bangsa dan negara...
CIKGU IRA SAYANG AWAK SEMUA....

No comments:

Post a Comment